Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2017 r.

Źródło: biuro rachunkowe AMS Zarządzanie Rachunkowością sp. z o.o. sp.k., 03-11-2016 r.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw zakłada sporo zmian w ustawie o VAT, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. Poniżej przedstawiamy planowane zmiany:

  • limit uprawniający do zwolnienia z VAT ma ulec podwyższeniu ze 150 000 zł do 200 000 zł. W projekcie ustawy przewidziano również wprowadzenie przepisów przejściowych, zgodnie z którymi podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży w 2016 r. była wyższa niż 150.000 zł i nie przekroczyła 200.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT. Ma to dotyczyć podatników rozpoczynających w 2016 r. wykonywanie czynności opodatkowanych VAT, u których łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy 150 000 zł i nie przekroczy 200 000 zł;
  • w art. 43 ustawy o VAT uchylone mają być ust. 13 i 14. Zwolnienie z VAT nie będzie więc przysługiwało w odniesieniu do usług stanowiących element zwolnionej od podatku usługi finansowej lub ubezpieczeniowej (wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz 37-41 ustawy o VAT) stanowiących odrębną całość oraz będących właściwymi i niezbędnymi do świadczenia usługi zwolnionej;
  • wprowadzenie sankcji podatkowych za nierzetelne rozliczanie podatku VAT, skutkujące zaniżeniem zobowiązania podatkowego lub zawyżeniem kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym – w wysokości 30% kwoty zaniżenia zobowiązania lub zawyżenia kwoty nadwyżki VAT naliczonego nad należnym, oraz 100% w przypadku tzw. oszustw podatkowych, w tym w związku z wystawianymi „pustymi” fakturami;
  • likwidację sankcji wynikającej z przepisów dotyczących ulgi na złe długi;

 

zmiany vat w biurze rachunkowym

 

  • objęcie mechanizmem odwrotnego obciążenia: niektórych usług budowlanych, transakcji, których przedmiotem są procesory a także określone towary z kategorii złota i srebra;
  • zmianę zasad dokonywania zwrotu VAT w terminie przyspieszonym (25-dniowym);
  • zmiany w zakresie kwartalnego rozliczania podatku VAT – planuje się likwidację prawa do wyboru kwartalnego sposobu rozliczeń przez podmioty niebędące małymi podatnikami i podmioty rozpoczynające wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem VAT;
  • zmianę przepisów dotyczących odpowiedzialności solidarnej i kaucji gwarancyjnej, objęcie solidarną odpowiedzialnością nabywcy za zobowiązania podatkowe dostawcy transakcji, których przedmiotem jest folia typu stretch oraz dyski twarde HDD oraz dyski SSD;
  • zmiany w weryfikacji podmiotu w procesie rejestracyjnym – w przypadku gdy w wyniku weryfikacji zgłoszenia rejestracyjnego okaże się, że podmiot nie istnieje lub mimo podjęcia udokumentowanych prób, nie ma możliwości skontaktowania się z nim, a także gdy nie będzie stawiał się na wezwania, organ rejestrujący będzie odmawiał rejestracji takiego podmiotu jako podatnika VAT czynnego lub zwolnionego;
  • zmiany w zakresie zasad wykreślania podmiotów z rejestru podatników VAT – wykreślane z rejestru będą podmioty, które: zawiesiły działalność gospodarczą, nie złożyły za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracji, lub złożyły tzw. deklaracje „zerowe”, wystawiały „puste” faktury, prowadząc działalność gospodarczą wiedziały lub miały uzasadnione podstawy do tego aby przypuszczać, że uczestniczą w procederze oszustwa lub nadużycia podatkowego, mającego na celu osiągnięcie nienależnych korzyści majątkowych kosztem budżetu państwa;
  • modyfikację rozwiązania, które uzależnia powstanie prawa do odliczenia VAT w przypadku transakcji, z tytułu których podatnikiem jest nabywca lub usługobiorca, a także w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT, od uwzględnienia przez podatnika kwoty podatku należnego w deklaracji, w której ma obowiązek rozliczyć ten podatek;
  • ustanowienie obowiązku złożenia tzw. kaucji rejestracyjnej będącej warunkiem rejestracji jako podatnika VAT przez podmioty, co do których istnieje ryzyko wystąpienia zaległości podatkowych – ryzyko to oceniane będzie przez naczelnika urzędu skarbowego dokonującego rejestracji;
  • czynni podatnicy VAT będą obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Wróć do listy